Villkor

1. VILLKOR
2. Köpinformation

2.1.1 Företagsinformation

Epost: [email protected]

Öppet mån-fre: 08.00-16.00. Lunchstängt mellan 12.00-12.30.

Adress: Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kund som agerar som privatperson som är kund hos Hasta AB på Hasta AB:s hemsida. Genom din beställning godkänner du att följa villkoren som anges här.

2.1.2 Priser och avgifter

Våra priser kan ändras av omständigheter som Hasta inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vid beställning gäller de priser som anges på hemsidan. Priserna som visas är exklusive frakt och eventuella betalningsavgifter. I alla priser ingår moms med aktuell skattesats. Vi reserverar oss för att en vara kan ta slut eller utgå ur sortimentet och eventuella tryck- och skrivfel.  Skulle prisjustering ske kommer du kontaktas av oss och får då möjlighet att avbryta köpet, skulle du redan genomfört betalning betalas hela beloppet tillbaka till dig om du inte önskar stå kvar vid din beställning.

2.1.3 Våra avgifter för närvarande

Fraktkostnad:  
Standardpaket (upp till 110 cm): 49 kr
Längre paket (110 cm – 260 cm): 169 kr
Långgods (från 261 cm): 599 kr

Fri frakt över 799 kr. Gäller ej långgods.

Returkostnad:  
Standardpaket (upp till 110 cm): 49 kr
Längre paket (110 cm – 260 cm): 169 kr
Långgods (från 261 cm): 599 kr

2.1.4 Betalsätt

Vi erbjuder betalning via Klarna Checkout. I samband med din registrering använder vi ditt personnummer för att kontrollera din adress. Genom Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad. I kassan hittar du också fullständiga frakt- och betalningsvillkor.

2.1.5 14 dagars ångerrätt

Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan. Du som konsument kontaktar Hasta inom ångerrätten 14 dagar via mail eller genom att registrera returen via hemsidan.

Skicka tillbaka din vara inom 30 dagar efter att du har registrerat din retur. Har vi inte mottagit din retur inom denna tid, så utgår vi ifrån att du har bestämt dig för att inte skicka tillbaka din vara, och avslutar ditt returärende.

OBS! Ångerrätten gäller ej måttillverkade eller specialbeställda varor.

Vid retur tillkommer returfrakt. Varan måste skickas tillbaka i oförändrat och oöppnat skick sin originalförpackning. Vi ber dig om möjligt att returnera varan i den ursprungliga ytterförpackningen som postpaket eller brev. Returfrakt debiteras oavsett paketets storlek eller antal artiklar.

Fyll i retursedeln som bifogas i ditt paket och skriv vad du returnerar.

2.1.6 Ångerrätt

  • Väljer du att returnera hela ordern och inget är skadat, betalar vi inom 30 dagar tillbaka hela beloppet exklusive fraktkostnad, returfrakt tillkommer. Observera att det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalningen registreras hos Klarna.
  • Ångerfristen börjar gälla tidigast den dagen du tar emot leveransen samt följesedel.
  • Spara alltid ytterkartong/emballage så du kan använda denna till att skicka tillbaka produkten i. Vi har ingen möjlighet att skicka något nytt emballage, utan det är du som kund som ansvarar för att packa din retur på lämpligt sätt och säkerställa att produkten levereras till oss i ursprungligt skick.

2.1.8 Reklamation

  • Registrera din reklamation via hemsidan här.
  • Är paketet skadat är det viktigt att du anmäler det direkt vid leverans till fraktbolaget eftersom de är ansvariga för transportskador.
  • Ändringar av mått är inte möjligt i samband med reklamation. Vid reklamation ersätts den reklamerade varan med en ny produkt i samma utförande och med samma mått som angavs i originalordern. Vi har ingen möjlighet att stå för externa kostnader såsom snickare eller sömmerskor.
  • Väljer du att returnera hela ordern och inget är skadat, betalar vi inom 30 dagar tillbaka hela beloppet exklusive fraktkostnad, returfrakt tillkommer. Observera att det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalningen registreras hos Klarna.
  • Ångerfristen börjar gälla tidigast den dagen du tar emot leveransen samt följesedel.
  • Spara alltid ytterkartong/emballage så du kan använda denna till att skicka tillbaka produkten i. Vi har ingen möjlighet att skicka något nytt emballage, utan det är du som kund som ansvarar för att packa din reklamerade vara på lämpligt sätt och säkerställa att produkten levereras till oss i ursprungligt skick.

2.1.9 Konsumentköplagen

En vara ska anses felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som lämnas rörande varan på hemsidan. Om varan är felaktig ska du reklamera detta inom skälig tid från det att du märkt eller borde märkt felet. Sker inte reklamation inom 3 år från leverans upphör rätten att reklamera ett fel. För att varan ska betraktas som felaktig krävs att varan var felaktig vid leveranstillfället. Kan vi inte enas om felet eller vem som ansvarar för det, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer. Konsumentverkets sajt www.konsumentverket.se

2.1.10 Så här returnerar du en produkt:

Vanliga paket:

1. Registrera din retur online på Registrera retur
2. Kryssa i returrutan på det medföljande bladet du fick med ditt paket, detta skickar du med tillbaka.
3. Använd returfraktsedeln du fick med paketet för att skicka tillbaka varan. Vi behöver få tillbaka din vara inom 30 dagar efter att du registrerat din retur, för att returen ska godkännas.

När vi mottagit returen och godkänt den sätter vi tillbaka pengarna på ditt konto, minus returfraktkostnaden.

Långa paket (levererat med UPS till dig):

1. Registrera din retur online på Registrera retur
2. Vi skickar dig en returfraktsedel och en etikett efter du registrerat returen online (du får den per mail nästkommande arbetsdag).
3. Kryssa i returrutan på det medföljande bladet du fick med ditt paket, detta skickar du med tillbaka.
4. Fyll i följesedeln och bifoga denna och ovan nämnda blad i paketet, samt skriv ut etiketten och tejpa på paketet.
5. Kontakta UPS för att boka en upphämtning av paketet.

När vi mottagit returen och godkänt den sätter vi tillbaka pengarna på ditt konto, minus returfraktkostnaden.

2.1.11 Outlösta paket

  • Vi debiterar en avgift på 350 kr för paket som inte hämtas ut, vilket motsvarar de faktiska kostnader för returfrakt samt hantering.

Vid byte, reklamation eller retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att godset inte är skadat innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.

2.1.12 Återbetalning

Beloppet betalas tillbaka på samma konto som pengarna drogs från.

2.1.13 Leveranser

Vårt mål är att leverera alla våra order inom utsatt tid. För standardprodukter är leveranstiden normalt 2-4 arbetsdagar, och för måttillverkade produkter är leveranstiden normalt ca 3 veckor. Även om vi strävar efter att leverera inom dessa tidsramar kan leveranstiden i vissa fall komma att förlängas. Om leveranstiden skulle överskrida 30 arbetsdagar för standardvaror och 45 arbetsdagar för måttbeställda produkter, har du rätt att häva ditt köp och återfå din betalning.  Vid större leveransförseningar så uppdaterar vi er som kund så fort som möjligt.

Leverans sker till den adress som angavs vid orderläggning. Vi har ingen möjlighet att i efterhand ändra leveransadress eller styra om skickade paket till annan adress. Vid fel adress så måste detta påtalas omgående efter beställningen är lagd. Den befintliga ordern annulleras då så att en ny order kan läggas med korrekt leveransadress. Detta är endast möjligt om ordern inte redan hunnit skickas.

Vi levererar med hemleverans av DHL/Postnord alternativt UPS för långa paket (över 120 cm). Notera att din order kan komma att delas upp i två olika kollin och i vissa fel levereras med olika fraktbolag, om din order exempelvis både innehåller skenor och gardiner. 

Observera att vid hemleverans sker leverans till första hindret, exempelvis portuppgång alternativt trottoarkant. Inbärning ingår ej.

Vid hemleverans med DHL Home är det viktigt att du bokar en tid för leverans senast två dagar efter att du mottagit aviseringen gällande leveransalternativ. Bokar du ingen utkörning inom denna tid riskerar sändningen att gå i retur.

Hemleverans sker normalt vardagar mellan 10.00-17.00. Har du inte själv möjlighet att vara hemma under denna tid, går det bra att en annan person tar emot ditt paket genom att uppvisa din samt sin egen legitimation. Du kan även kontakta vår kundservice för att ta bort legitimeringskravet helt. Detta alternativ medför dock en extra kostnad för dig som mottagare på 249 SEK och paketet måste fortfarande tas emot av en fysisk person. Det är inte möjligt att få sitt paket lämnat utanför dörren.

När du har hämtat ut/tagit emot ditt paket, är det viktigt att du omgående öppnar paketet för att säkerställa att din order är korrekt och produkterna är utan synliga skador. Upptäcker du några avvikelser i din order, behöver du kontakta oss senast två dagar efter att du mottagit ditt paket för att vi ska kunna hjälpa dig. Detta är viktigt för att vi ska kunna godkänna ditt ärende och åtgärda felet.

2.1.14 Kundomdömen

Vi på Hasta Home samlar in alla våra recensioner via TrustPilot.

Via Trustpilot kan alla konsumenter som har haft en köp- eller serviceupplevelse under de senaste 12 månaderna kostnadsfritt lämna ett omdöme så länge de har ett användarkonto på Trustpilot, följer riktlinjer för omdömeslämnare och inte har en intressekonflikt.

Vi skickar automatiskt ut mail till alla bekräftade kunder och ber om omdömen. Alla kunder kan också själva gå in och recensera sin vara och köpupplevelse. I dessa fall kan Trustpilot komma att be om dokumentation som underlag för att kunden haft en verklig köpupplevelse kopplat till företaget.

Vi som företag kan inte förhandsgranska eller ändra innehållet i en recension, och vi kan inte heller välja vilka omdömen som visas.  

Trustpilot har själva har en process där de identifierar och raderar falska omdömen. Vi använder Trustpilots egna widgets för att visa upp våra omdömen, vilket betyder att alla våra omdömen är direkt hämtade från Trustpilots plattform. På så sätt har vi ingen möjlighet att på något sätt modifiera eller radera de omdömen som lämnas, utan de omdömen som finns att läsa på vår hemsida är äkta och genuina i sin ursprungliga form.  

2.1.15 Övrigt

Ändringar i order
Vi har ingen möjlighet att i efterhand göra ändringar i en befintlig order. I de fall där ändringar önskas, annulleras istället ordern helt. Detta är endast möjligt om ordern inte redan gått till produktion eller skickats från vårt lager.

Gardinsömnad och nyansskillnader
Tyg är ett levande material som kan påverkas av bland annat temperatur och luftfuktighet. Därför godkänner vi en differens på -1,5cm på kundens angivna mått. Vid reklamation av mått utförs alltid en kontrollmätning när gardinen hänger uppe, ej liggande. Gardinen mäts då på vardera sida samt i mitten. Den godkända differensen mellan dessa 3 mätpunkter, är -0,5 cm.

Ibland kan det förekomma batchskillnader som resulterar i en viss skillnad i nyans. En viss batchskillnad faller inom toleransen, och en större skillnad informerar vi om under den aktuella produkten. Om det därför har gått en viss tid sen du beställde tygprov, kan det vara bra att beställa ett nytt då tygproverna alltid är uppdaterade från den senaste batchen.

Vi rekommenderar aldrig att man kombinerar måttanpassade gardiner med gardiner i standardmått, då batchskillnaderna mellan dessa kan vara påtagliga, även om tyg och färg är detsamma.

Skicka inga förskott
Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Bedrägeri
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Minderåriga
Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa.

2.1.16 Force Majeure

Hasta är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

2.1.17 Övrigt

Dessa villkor gäller endast under förutsättning att tvingande lagstiftning på den ort där du är bosatt inte föreskriver annat, i sådant fall gäller självfallet den tvingande lagstiftningen. Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller jämkas på grund av lagstiftning på den ort du är bosatt ska detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsers giltighet.

2.2 Personuppgifter

2.2.1 Integritetspolicy

Denna policy fastställer hur Hasta AB (med varumärken Hasta, Lectus Sängar och Descotex) behandlar dina personuppgifter.

Vad är en personuppgift? En personuppgift är all den information som kan användas, på egen hand eller tillsammans med annan information, för att identifiera en person. Det vill säga, all typ av information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan till exempel vara namn, e-postadress men även bilder och ljudupptagningar som behandlas i en dator även om inga namn finns med. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Vad innebär det att behandla en personuppgift?All typ av hantering av personuppgifter räknas som behandling, oavsett om det är en automatiserad åtgärd eller ej. Det kan till exempel vara åtgärder så som att samla in, registrera, lagra, ändra, organisera, överföra eller radera en personuppgift.

PersonuppgiftsansvarigHasta AB, org. nr 556477-7828. Fabriksgatan 12, 731 50 Köping.

Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du vill radera eller begränsa användningen av dina personuppgifter ber vi dig att antingen mejla till [email protected], ringa till nr. 0221-345 00 eller skriva till Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping, och meddela oss detta. Notera att hantering av vissa av dina personuppgifter är krav för att kunna handla hos oss och använda vår hemsida.

2.3. Vilka personuppgifter samlas in, i vilket ändamål och hur länge sparas de?

2.3.1.1 Ändamål: Hantera köp/beställning samt serviceärenden.

Personuppgifter

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
  • Din korrespondens
  • Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuella fel/klagomål
  • Tekniska uppgifter om din produkt
  • Betalningshistorik
  • Betalningsinformation
  • Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
  • Köpinformation (t.ex. beställda produkter, leveransadress)
  • Användaruppgifter för dig som har angett uppgifter i “Mitt konto”

Behandlingar

  • Leverans (inklusive avisering och kontakter rörande leveransen)
  • Identifikation och ålderskontroll
  • Hantering av betalning via Klarna
  • Hantering av reklamations- och garantiärenden
  • Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice, vilket gäller via telefon såväl som digitala kanaler ikl. sociala medier
  • Utredning av serviceärenden inkl. teknisk support

Laglig grund:Fullgörande av köpeavtalet samt berättigat intresse
Vi samlar in dessa personuppgifter då de krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet och för att kunna tillgodose vår och ditt berättigade intresse av att hantera serviceärenden. Vi kan tvingas neka dig köp om uppgifterna inte lämnas med grund i att vi då inte kan fullgöra våra åtaganden.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna tills köpet är genomfört, levererat och betalat och därefter i 36 månader framöver för att kunna fullfölja våra garantiåtaganden och hantera eventuella reklamationsärenden.

2.3.1.2 Ändamål: Fullgöra företagets rättsliga förpliktelser

Personuppgifter

  • Namn.
  • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
  • Betalningshistorik
  • Betalningsformation
  • Din korrespondens
  • Uppgift om köptidpunkt

Behandlingar

  • Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet, tex för att kunna kontakta kunder om produktåterkallelse vid defekt eller osäker vara)

Laglig grund:Rättslig förpliktelse.
Vi samlar in dessa personuppgifter då det krävs enligt lag. Vi kan tvingas neka dig köp om uppgifterna inte lämnas med grund i att vi då inte kan fullgöra vår rättsliga skyldighet.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna tills köpet är genomfört, levererat och betalat och därefter i 36 månader framöver för att kunna fullfölja våra garantiåtaganden och hantera eventuella reklamationsärenden

2.3.1.2 Ändamål: Utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för våra kunder

Personuppgifter

  • Ålder
  • Kön
  • Bostadsort
  • Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik och information om köpta produkter)
  • Information om enheter och inställningar, bland annat IP-adress, webbläsarinställningar, språkinställningar, operativsystem och skärmupplösning.
  • Information om ditt beteende på vår webbplats, t.ex. hur du hittade wepplatsen, hur länge du besökt olika sidor, svarstider och liknande

Behandlingar

  • Göra vår hemsida mer användarvänlig och tydligare för dig som kund
  • Samla in omdömen via tredje parts-lösningen Trustpilot
  • Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vårt sortiment och för att ge kunder möjlighet att påverka vårt sortiment
  • Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vår resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv (t.ex. genom att effektivisera inköp och planering av leveranser)
  • Framtagande av underlag för att förbättra IT-säkerheten för företaget och våra kunder

Laglig grund:Berättigat intresse.
Vi samlar in och behandlar dessa uppgifter då det är nödvändigt för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av en enkel och tydlig köpprocess samt en användarvänlig upplevelse våra tjänster, produkter och system samt för att våra kunder ska kunna ge oss feedback och kunna påverka oss att bli en bättre leverantör.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna i 36 månader från insamlandet.

2.3.1.4 Ändamål: Skicka digitala nyhetsbrev med erbjudanden och information till prenumeranter

Personuppgifter

  • E-postadress
  • IP-adress
  • Tid för registrering
  • Webbläsare och/eller e-postklient

Behandlingar

  • Överföring till plattformen MailChimp som tillhandahåller lösningen för utskick av nyhetsbrev
  • Skapandet av dina personliga erbjudanden och generella medlemserbjudanden.
  • Skapandet av personliga och relevanta mailutskick via Mailchimp
  • Analys av nyhetsbrevens resultat för att se vilka som öppnat mailet och vilka som klickat på länkar

Laglig grund:Berättigat intresse.
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra prenumeranters, vilka har lämnat samtycke för mottagande av nyhetsbrev, berättigade intresse av erbjudanden och information i mailutskick.

Lagringsperiod: Till dess att samtycket avslutas genom att du manuellt avregistrerar dig från vårt nyhetsbrev.

2.3.1.5 Ändamål: Leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster

Personuppgifter

  • Namn
  • Användarnamn
  • Ålder
  • Kön
  • Bostadsort
  • Köphistorik

Behandlingar

  • Skapandet av personligt anpassat innehåll på vår webbplats
  • Förbättring av din användarupplevelse av vår webbplats t.ex. genom att dina favoriter och kundkorg sparas för att underlätta framtida köp
  • Skapandet av relevanta produktrekommendationer/annonser på Facebook
  • Skapandet av relevant sökresultat på Google

Laglig grund:Berättigat intresse.
Vi samlar in och behandlar dessa uppgifter då det är nödvändigt för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av personliga erbjudanden och relevant marknadsföring.

Lagringsperiod: Från det att du besökt vår hemsida och för en period av 26 månader.

2.4. Vilka har tillgång till dina personuppgifter?

Personuppgifter kan lämnas ut till Hastas samarbetspartners i det fall det är nödvändigt för att kunna erbjuda våra tjänster. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Följande samarbetspartners delar vi dina personuppgifter med:

  • Logistikföretag och speditörer för att kunna leverera dina varor
  • Betallösningar såsom Klarna 
  • Marknadsföringsföretag 
  • It-tjänster (företag som hanterar drift och utveckling av vår hemsida)
  • Google Analytics 
  • Facebook 
  • Mailchimp 
  • Trustpilot 

2.5. Cookies

Hasta använder cookies för att förbättra webbplatsen. En del cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera ordentligt medan andra används för att vi ska kunna förbättra webbplatsen och användarupplevelsen eller för marknadsföring.

En cookie är en liten mängd data som de flesta webbplatser du besöker skickar till din webbläsare och som sparas där. Vanligtvis används cookies för att förbättra användarupplevelsen genom att komma ihåg vilket språk du vill använda, om du är inloggad, vilken skärm du använder m.m.

Vi använder cookies till:
– För att du ska fortsätta vara inloggad under tiden du är inne på sajten
– För att förbättra din användarupplevelse genom att t.ex. spara varorna du lägger i din kundvagn mellan sessioner
– I marknadsföringssyfte

Vi använder:

1) Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).
2) Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).
3) Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
4) Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, t.ex. Google Analytics och även för att samla in omdömen via Trustpilot.

Du kan själv också styra användningen av cookies via din webbläsare eller enhet. Det kan hända att vår webbplats och våra tjänster inte fungerar korrekt, eller alls, om du blockerar eller raderar vissa cookies.

2.6. Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar efter att dina personuppgifter behandlas inom EU/EES. Samtlig av vår egen behandling av dina personuppgifter sker inom EU/EES. De uppgifter som vi delar med oss till, och hanteras av, MailChimp, Facebook och Google kan komma att överföras och lagras i länder utanför EU/EES.

Mailchimp, Facebook och Google arbetar i enlighet med GDPR och säkerställer samma säkerhet för dina personuppgifter som inom EU/EES.

2.7. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Du kan läsa hur länge vi sparar personuppgifter för respektive ändamål för vilket vi samlar in personuppgifter under punkt 1. Vi sparar dock aldrig personuppgifter längre än vad som är nödvändigt.

2.8. Dina rättigheter

Rätt till tillgång: Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du har rätt att få veta vad vi samlar in, vart det finns lagrat, hur det används och varför vi samlar in, behandlar och lagrar din information.

Rätt till rättelse: Vid felaktiga eller ofullständiga uppgifter har du rätt att begära att de korrigeras. Du som är medlem på Hastahome.se kan ändra vissa uppgifter på Mina sidor.

Vissa uppgifter kan vi komma att behöva spara ändå, om de är nödvändiga för de ändamål de har samlats i eller behandlats. Vi har även rätt att neka din begäran om det finns legala skyldigheter som gör att vi inte omedelbart kan radera vissa uppgifter.

Rätt till begränsning: Du har även rätt att begränsa vår behandling av dina personuppgifter.

Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att begära att de personuppgifter vi har om dig överförs till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till radering: Du kan när som helst återkalla ditt samtycke gällande användning av dina personuppgifter och du har även rätt att få dina personuppgifter raderade och avsluta eventuell framtida insamling och användning av uppgifter. Vill du radera dina personuppgifter kan du antingen mejla till [email protected], ringa till nr. 0221-345 00 eller skriva till Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping.

2.9. Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi vill att du ska känna dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter och använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till dessa. Vi har vidtar nödvändiga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling. Vi samlar inte in mer uppgifter än nödvändigt och dina personuppgifter behandlas inte heller, eller har tillgång av, av fler personer än nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål.

Datainspektionen
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftning. Dit kan man också vända sig om man anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt.

2.10. Ändringar av policy

Vi förbehåller oss rätten att ändra i denna policy och kommer med rimligt varsel underrätta dig om sådana ändringar. Godkänner du inte ändringarna kan du neka samtycke eller återkalla eventuellt tidigare lämnat samtycke.