Villkor

Köpinformation

Företagsinformation

Epost: [email protected]

Öppet mån-fre: 08.00-16.30. Lunchstängt mellan 12.00-12.30.

Adress: Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping

Så här returnerar du en produkt:

Om din produkt ankommit med Posten så medföljer en returetikett som du kan använda om du ångrar ditt köp.

Har produkten ankommit med UPS så gäller nedan information:

1. Kontakta [email protected] och meddela att du vill returnera varan. Ange ditt ordernummer och artikelnumret på varan du vill returnera i mailet.

2. Ange adressen där du vill få paketet upphämtat. Tips! Jobbar du under dagen ange din arbetsplats adress med Co Företagsnamnet.

3. Vi skickar dig en returföljesedel och en etikett. Fyll i följesedeln och bifoga paketet samt skriv ut etiketten och tejpa på paketet.

4. UPS kommer till den angivna adressen och hämtar paketet på returdagen mellan 08.00 och 17.00.

5. Vi återbetalar ditt köpbelopp inklusive eventuell fraktkostnad och drar automatiskt av returfraktkostnaden.

Priser och avgifter

Våra priser kan ändras av omständigheter som Hasta inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms med 25%. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra avgifter för närvarande

Fraktkostnad:  49 kr (för order över 500 kr fri frakt)

Returkostnad standardpaket: 49 kr
För paket längre än 110 cm: 119 kr

Betalsätt

Vi erbjuder betalning via Klarna Checkout. I samband med din registrering använder vi ditt personnummer för att kontrollera din adress. Genom Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad. I kassan hittar du också fullständiga frakt- och betalningsvillkor.

14 dagars ångerrätt

Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan. Du som Konsument kontaktar Hasta inom ångerrätten 14 dagar via mail eller brev.

OBS! Ångerrätten gäller ej måttillverkade eller specialbeställda varor.

Vid retur tillkommer returfrakt. Varan måste skickas tillbaka i oförändrat och oöppnat skick. Vi ber dig om möjligt att returnera varan i originalförpackningen som postpaket eller brev. Returfrakt debiteras oavsett paketets storlek eller antal artiklar.

Fyll i retursedeln som bifogas i ditt paket och skriv vad du returnerar.

Ångerrätt

  • Väljer du att returnera hela ordern och inget är skadat, betalar vi inom 30 dagar tillbaka hela beloppet inklusive fraktkostnad, returfrakt tillkommer.
  • Väljer du att returnera del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt).
  • Ångerfristen börjar gälla tidigast den dagen du tar emot leveransen samt följesedel.

Bytesrätt

    • Väljer du att byta till något annat i samband med din retur, betalar du endast returavgift, ingen ny fraktavgift tillkommer.
    • Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.
      OBS! Bytesrätten gäller ej måttillverkade eller specialbeställda varor.

Reklamation

  • Gäller det en använd vara, maila [email protected]
  • Är paketet skadat är det viktigt att du anmäler det direkt vid leverans till fraktbolaget eftersom de är ansvariga för transportskador.
  • Är innehållet skadat, men förpackningen hel, maila [email protected]

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen / ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer. Konsumentverkets sajt www.konsumentverket.se

Outlösta paket

  • Vi debiterar en avgift på 350 kr för paket som inte hämtas ut, vilket motsvarar de faktiska kostnader för returfrakt, fraktkostnad samt hantering.

Vid byte, reklamation eller retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att godset inte är skadat innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.

Återbetalning

Beloppet betalas tillbaka på samma konto som pengarna drogs från.

Leveranser

Leveranstid 2-4 dagar, för måttillverkat gäller 3 veckor.
Vi levererar med posten alternativt UPS för långa paket (över 120 cm) och då är det hemleverans.

Övrigt

Skicka inga förskott.
Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Bedrägeri
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Minderåriga
Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa.

Force Majeure

Hasta är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Personuppgifter

Integritetspolicy

Denna policy fastställer hur Hasta AB (med varumärken Hasta, Lectus Sängar och Descotex) behandlar dina personuppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all den information som kan användas, på egen hand eller tillsammans med annan information, för att identifiera en person. Det vill säga, all typ av information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan till exempel vara namn, e-postadress men även bilder och ljudupptagningar som behandlas i en dator även om inga namn finns med. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Vad innebär det att behandla en personuppgift?
All typ av hantering av personuppgifter räknas som behandling, oavsett om det är en automatiserad åtgärd eller ej. Det kan till exempel vara åtgärder så som att samla in, registrera, lagra, ändra, organisera, överföra eller radera en personuppgift.

Personuppgiftsansvarig
Hasta AB, org. nr 556477-7828. Fabriksgatan 12, 731 50 Köping.

Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du vill radera eller begränsa användningen av dina personuppgifter ber vi dig att antingen mejla till [email protected], ringa till nr. 0221-345 00 eller skriva till Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping, och meddela oss detta. Notera att hantering av vissa av dina personuppgifter är krav för att kunna handla hos oss och använda vår hemsida.

1. Vilka personuppgifter samlas in, i vilket ändamål och hur länge sparas de?

1.1 Ändamål: Hantera köp/beställning.

Personuppgifter

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
  • Betalningshistorik
  • Betalningsinformation
  • Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
  • Köpinformation (t.ex. beställda produkter, leveransadress)
  • Användaruppgifter för dig som har angett uppgifter i “Mitt konto”

Behandlingar

  • Leverans (inklusive avisering och kontakter rörande leveransen)
  • Identifikation och ålderskontroll
  • Hantering av betalning via Klarna
  • Hantering av reklamations- och garantiärenden

Laglig grund:Fullgörande av köpeavtalet.
Vi samlar in dessa personuppgifter då de krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Vi kan tvingas neka dig köp om uppgifterna inte lämnas med grund i att vi då inte kan fullgöra våra åtaganden.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna tills köpet är genomfört, levererat och betalat och därefter i 36 månader framöver för att kunna fullfölja våra garantiåtaganden och hantera eventuella reklamationsärenden.

1.2 Ändamål: Fullgöra företagets rättsliga förpliktelser

Personuppgifter

  • Namn.
  • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
  • Betalningshistorik
  • Betalningsformation
  • Din korrespondens
  • Uppgift om köptidpunkt

Behandlingar

  • Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet, tex för att kunna kontakta kunder om produktåterkallelse vid defekt eller osäker vara)

Laglig grund:Rättslig förpliktelse.
Vi samlar in dessa personuppgifter då det krävs enligt lag. Vi kan tvingas neka dig köp om uppgifterna inte lämnas med grund i att vi då inte kan fullgöra vår rättsliga skyldighet.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna tills köpet är genomfört, levererat och betalat och därefter i 36 månader framöver för att kunna fullfölja våra garantiåtaganden och hantera eventuella reklamationsärenden

1.3 Ändamål: Hantera serviceärenden

Personuppgifter

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
  • Din korrespondens
  • Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål
  • Tekniska uppgifter om din produkt
  • Användaruppgifter för dig som har angett uppgifter i “Mitt konto”

Behandlingar

  • Identifikation
  • Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice, vilket gäller via telefon såväl som digitala kanaler inkl. sociala medier
  • Utredning av serviceärenden inkl. teknisk support

Laglig grund:Berättigat intresse.
Vi samlar in och behandlar dessa uppgifter då det är nödvändigt för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera serviceärenden.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna i 36 månader från avslutat serviceärende.

1.4 Ändamål: Utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för våra kunder

Personuppgifter

  • Ålder
  • Kön
  • Bostadsort
  • Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik och information om köpta produkter)
  • Information om enheter och inställningar, bland annat IP-adress, webbläsarinställningar, språkinställningar, operativsystem och skärmupplösning.
  • Information om ditt beteende på vår webbplats, t.ex. hur du hittade wepplatsen, hur länge du besökt olika sidor, svarstider och liknande

Behandlingar

  • Göra vår hemsida mer användarvänlig och tydligare för dig som kund
  • Samla in omdömen via tredje parts-lösningen Trustpilot
  • Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vårt sortiment och för att ge kunder möjlighet att påverka vårt sortiment
  • Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vår resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv (t.ex. genom att effektivisera inköp och planering av leveranser)
  • Framtagande av underlag för att förbättra IT-säkerheten för företaget och våra kunder

Laglig grund:Berättigat intresse.
Vi samlar in och behandlar dessa uppgifter då det är nödvändigt för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av en enkel och tydlig köpprocess samt en användarvänlig upplevelse våra tjänster, produkter och system samt för att våra kunder ska kunna ge oss feedback och kunna påverka oss att bli en bättre leverantör.

Lagringsperiod: Vi sparar uppgifterna i 36 månader från insamlandet.

1.5 Ändamål: Skicka digitala nyhetsbrev med erbjudanden och information till prenumeranter

Personuppgifter

  • E-postadress
  • IP-adress
  • Tid för registrering
  • Webbläsare och/eller e-postklient

Behandlingar

  • Överföring till plattformen MailChimp som tillhandahåller lösningen för utskick av nyhetsbrev
  • Skapandet av dina personliga erbjudanden och generella medlemserbjudanden.
  • Skapandet av personliga och relevanta mailutskick via Mailchimp
  • Analys av nyhetsbrevens resultat för att se vilka som öppnat mailet och vilka som klickat på länkar

Laglig grund:Berättigat intresse.
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra prenumeranters, vilka har lämnat samtycke för mottagande av nyhetsbrev, berättigade intresse av erbjudanden och information i mailutskick.

Lagringsperiod: Till dess att samtycket avslutas genom att du manuellt avregistrerar dig från vårt nyhetsbrev.

1.6 Ändamål: Leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster

Personuppgifter

  • Namn
  • Användarnamn
  • Ålder
  • Kön
  • Bostadsort
  • Köphistorik

Behandlingar

  • Skapandet av personligt anpassat innehåll på vår webbplats
  • Förbättring av din användarupplevelse av vår webbplats t.ex. genom att dina favoriter och kundkorg sparas för att underlätta framtida köp
  • Skapandet av relevanta produktrekommendationer/annonser på Facebook
  • Skapandet av relevant sökresultat på Google

Laglig grund:Berättigat intresse.
Vi samlar in och behandlar dessa uppgifter då det är nödvändigt för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av personliga erbjudanden och relevant marknadsföring.

Lagringsperiod: Från det att du besökt vår hemsida och för en period av 26 månader.

2. Vilka har tillgång till dina personuppgifter?

Personuppgifter kan lämnas ut till Hastas samarbetspartners i det fall det är nödvändigt för att kunna erbjuda våra tjänster. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Följande samarbetspartners delar vi dina personuppgifter med:

  • Logistikföretag och speditörer för att kunna leverera dina varor
  • Betallösningar såsom Klarna (se sektion 2.1)
  • Marknadsföringsföretag (såsom reklambyråer, tryckerier, sociala medier)
  • It-tjänster (företag som hanterar drift och utveckling av vår hemsida)
  • Google Analytics (se sektion 2.2)
  • Facebook (se sektion 2.3)
  • Mailchimp (se sektion 2.4)
  • Trustpilot (se sektion 2.5)

2.1 Klarna

Vi delar dina personuppgifter med Klarna via pluginet WooCommerce Klarna Gateway för att hantera betalningar. Klarna använder personuppgifterna bland annat för att se din kreditvärdighet vid fakturabetalningar och delbetalning.

2.2 Google
Dina personuppgifter lämnas ut till Google eftersom att vi använder Google Analytics, vilket medför att dina personuppgifter kan komma att vidarebefordras till och lagras på Googles servrar. Dessa finns placerade runt om i världen, läs mer om lagring under sektion 5.

De uppgifter vi delar med Google är din IP-adress och ditt beteende på vår hemsida. Detta används på en aggregerad nivå för analyser i syfte att förbättra vår tjänst och användarupplevelsen på vår hemsida via Google Analytics. Det används också för att anpassa sökresultat och marknadsföring för att göra den mer relevant för dig. Dina personuppgifter kan också komma att användas av Google för utvärdering av deras tjänster. Läs mer under sektion 1.6.

2.3 Facebook
Dina personuppgifter kan komma att, genom att vi delar dina uppgifter med Facebook, lagras på några av Facebooks servrar utanför Europa.  Läs mer om lagring under sektion 5.

Vi använder Facebooks eget plugin Facebook for Woocommerce som via en pixel samlar in din IP-adress och uppgifter om ditt beteende på vår hemsida (vilka sidor du besökt, vilka produkter du lagt i varukorgen och vilka produkter du köpt). Dessa uppgifter används på en aggregerad nivå för analyser och på individnivå för personligt anpassade och relevanta annonser. Läs mer under sektion 1.6.

2.4 Mailchimp
Vi delar dina personuppgifter med Mailchimp för att skicka emailutskick till dig som prenumererar på vårt nyhetsbrev. Dina personuppgifter kan därför komma att vidarebefordras till, och lagras på, MailChimps servrar.

Nyhetsbreven som skickas ut med MailChimp innehåller såkallade web beacons som gör att vi kan samla in information om när du öppnade mailet, din IP-adress, din webbläsare och/eller e-postklient och andra liknande detaljer. Dessa hjälper oss mäta kampanjens resultat för att se vilka som har öppnat nyhetsbreven och vilka som har klickat på länkar i innehållet. MailChimp använder denna information för att skapa rapporter om nyhetsbrevens resultat och vilka handlingar som våra prenumeranter tog. Dessa rapporter är även tillgängliga för MailChimp som kan komma att samla in och granska denna information. Dessa rapporter är även tillgängliga för MailChimp som kan komma att samla in och granska denna information.

2.5 Trustpilot
Vi delar dina personuppgifter (email, namn, samt uppgifter kring vilka produkter du köpt) med Trustpilot för att samla in dina åsikter i recensioner kring våra produkter och tjänster så att vi kan erbjuda dig som kund bättre produkter och bättre service.

3. Cookies

Hasta använder cookies för att förbättra webbplatsen. En del cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera ordentligt medan andra används för att vi ska kunna förbättra webbplatsen och användarupplevelsen eller för marknadsföring.

En cookie är en liten mängd data som de flesta webbplatser du besöker skickar till din webbläsare och som sparas där. Vanligtvis används cookies för att förbättra användarupplevelsen genom att komma ihåg vilket språk du vill använda, om du är inloggad, vilken skärm du använder m.m.

Vi använder cookies till:
– För att du ska fortsätta vara inloggad under tiden du är inne på sajten
– För att förbättra din användarupplevelse genom att t.ex. spara varorna du lägger i din kundvagn mellan sessioner
– I marknadsföringssyfte

Vi använder:

1) Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).
2) Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).
3) Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
4) Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, t.ex. Google Analytics och även för att samla in omdömen via Trustpilot.

Du kan själv också styra användningen av cookies via din webbläsare eller enhet. Det kan hända att vår webbplats och våra tjänster inte fungerar korrekt, eller alls, om du blockerar eller raderar vissa cookies.

4. Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar efter att dina personuppgifter behandlas inom EU/EES. Samtlig av vår egen behandling av dina personuppgifter sker inom EU/EES. De uppgifter som vi delar med oss till, och hanteras av, MailChimp, Facebook och Google kan komma att överföras och lagras i länder utanför EU/EES.

Mailchimp, Facebook och Google arbetar i enlighet med GDPR och säkerställer samma säkerhet för dina personuppgifter som inom EU/EES.

5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Du kan läsa hur länge vi sparar personuppgifter för respektive ändamål för vilket vi samlar in personuppgifter under punkt 1. Vi sparar dock aldrig personuppgifter längre än vad som är nödvändigt.

6. Dina rättigheter

Rätt till tillgång: Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du har rätt att få veta vad vi samlar in, vart det finns lagrat, hur det används och varför vi samlar in, behandlar och lagrar din information.

Rätt till rättelse: Vid felaktiga eller ofullständiga uppgifter har du rätt att begära att de korrigeras. Du som är medlem på Hastahome.se kan ändra vissa uppgifter på Mina sidor.

Vissa uppgifter kan vi komma att behöva spara ändå, om de är nödvändiga för de ändamål de har samlats i eller behandlats. Vi har även rätt att neka din begäran om det finns legala skyldigheter som gör att vi inte omedelbart kan radera vissa uppgifter.

Rätt till begränsning: Du har även rätt att begränsa vår behandling av dina personuppgifter.

Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att begära att de personuppgifter vi har om dig överförs till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till radering: Du kan när som helst återkalla ditt samtycke gällande användning av dina personuppgifter och du har även rätt att få dina personuppgifter raderade och avsluta eventuell framtida insamling och användning av uppgifter. Vill du radera dina personuppgifter kan du antingen mejla till [email protected], ringa till nr. 0221-345 00 eller skriva till Hasta AB, Fabriksgatan 14, 731 50 Köping.

7. Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi vill att du ska känna dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter och använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till dessa. Vi har vidtar nödvändiga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling. Vi samlar inte in mer uppgifter än nödvändigt och dina personuppgifter behandlas inte heller, eller har tillgång av, av fler personer än nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål.

Datainspektionen
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftning. Dit kan man också vända sig om man anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt.

8. Ändringar av policy

Vi förbehåller oss rätten att ändra i denna policy och kommer med rimlig varsel underrätta dig om sådana ändringar. Godkänner du inte ändringarna kan du neka samtycke eller återkalla eventuellt tidigare lämnat samtycke.